dinsdag 13 juli 2010

Alleen zwart geld is echt

Alleen zwart geld is echt
21 feb 2009, 22:15
Ik heb onlangs een terras in mijn achtertuin laten aanleggen. Ik was in eerste instantie nogal geschrokken van de offerte, €1400,= voor die paar m² was veel meer dan ik had verwacht. Maar de stratenmaker wist mij gerust te stellen. Als ik geen papieren rekening nodig had, als ik zwart wilde betalen, dan kon hij de klus wel voor €650,= klaren. Dan zou hij er zelf ook meer aan overhouden, voegde hij er nog aan toe.
Dus terwijl het terras werd aangewalst, reed ik naar de bank (toen nog ABN-AMRO, of was het al Fortis, of weer ABN-AMRO) om daar €650,= in cash op te nemen.
Het voelde raar, zoveel geld op zak. Ik heb eigenlijk nooit meer dan een paar tientjes op zak en wat kleingeld, voor het geval ik een automaat tegenkom die nog niet op chip of pin werkt.
Een uur later was ik al die euro-flappen alweer kwijt. De stratenmaker telde het niet eens na. Kennelijk vertouwde hij klanten die hem zwart betaalden.

De volgende dag lagen er twee brieven op mijn deurmat. De ene brief was van mijn pensioenfonds, met de mededeling dat de waarde-opbouw van door twee scheidingen toch al gehavende pensioen dankzij de kredietcrisis nog verder was geslonken, dat ik zo spoedig mogelijk een ton, beter twee ton moest bijstorten om althans een deel van het pensioengat op te vullen. De andere brief was van mijn hypotheekverstrekker, Fortis/voorheen Stad Rotterdam/sponsor van het ooit legendarische Feyenoord, met de mededeling dat de door mij ingelegde en in beleggingen geïnvesteerde bedragen als verloren moeten worden beschouwd ten gevolge van de kredietcrisis, dat ik er verstandig aan zou doen elders geld vrij te maken en bij te storten, om te voorkomen dat ik na een eventuele verkoop van het huis met een onoverbrugbare restschuld zou blijven zitten.
Ik logde in op de website van mijn bank, bekeek mijn saldi. Duizenden euro´s in het rood, meer dan een bruto-maandsalaris. Mijn salaris was net gestort, maar de hypotheekrente, de hypotheekverzekering, de stortingen in het inmiddels waardeloze hypotheekbeleggingsfonds en de €1300,= alimentatie waren net afgeschreven.
Op de website van de Aldi bekeek ik de aanbiedingen voor de komende week ... Blik erwtensoep van €0,69, hutspot met worst voor weinig; het zou wel weer aardappelensoep worden, zelfgemaakt en met een homp brood.

Gisteren kwam ik die stratenmaker tegen, bij de Aldi. Hij kocht er zalm en wijn, diepvries kogelbiefstuk en verse tonijnsalade; die zijn er goed, wist ik uit betere tijden. De ambachtsman betaalde met contante euro´s, terwijl ik mijn zak aardappelen en de zak met winterwortelen moest pinnen. Mijn portemonnee was leeg, op het muntje voor en supermarktkar na.
"Weet je wat het is," zei de man op het parkeerterrein voor de Aldi, "geld bestaat niet meer!"
Ik sjokte naar huis, met de zakken aardappelen en wortelen en dacht na over wat die stratenmaker had gezegd.
VERDOMME, hij heeft gelijk.
Ondernemers lenen geld om een bedrijf uit de grond te stampen, of om inversteringen te doen om een bestaande onderneming uit te breiden. Geld lenen is misschien niet (meer) de juiste omschrijving ... er wordt een tegoed bijgeschreven op een bankrekening. En van dat tegoed worden leveranciers en medewerkers betaald. Betaald is misschien niet (meer) de juiste omschrijving ... de leveranciers en de medewerkers krijgen geld bijgeschreven op hun bankrekening. Zo´n medewerker pint zijn boodschappen bij de Albert Heijn, hij betaalt niet, hij pint, waardoor er tegoed van zijn rekening wordt afgeschreven, bijgeschreven op de bankrekening van Ahold.
De bankmanager die die eerste lening heeft afgesloten krijgt een bonus, want banken verdienen aan de rente die wij en de lenende ondernemers aan de bank betalen.
De aandeelhouders van banken en supermarkten krijgen dividend uitbetaald, zolang de boeken er goed uitzien, zo gemanipuleerd zijn dat zij er goed uitzien. Die aandeelhouders zijn slim en beleggen hun verdiensten in goud of diamanten, kernenergie of windmolens, aardappelen of winterpenen. Ze beleggen vooral niet, vooral niet meer in banken.
Banken bestaan niet meer, zoals geld evenmin bestaat.
Vroeger (ja, ik ben oud, bejaard, nostalgisch) bewaarde de Nederlansche Bank voor alle Nederlandse guldens de tegenwaarde aan goud in haar kluizen. Tegenwoordig zijn banken, las ik, geldscheppende instanties geworden; wat zoveel wil zeggen dat als een bank in staat is (ergens?!) €1000 te lenen, de bank het recht heeft €4000 uit te lenen. Ik zie het al voor me ...
Bank AAB leent €1000 van bank ING, dan leent bank AAB €4000 aan ING, vervolgens leent bank AAB €16000 van bank ING en zo gaat dat door. 16000 wordt 64000 wordt 256000 wordt 1024000 wordt 4096000 wordt 16384000 ... wordt binnen korte tijd ... 1048576000, meer dan een miljard.
Van dat virtuele mijard worden onze salarissen betaald en het salaris van de boer die mijn aardappelen heeft geppot en gerooid. En met dat virtuele geld betalen we allemaal onze boodschappen.
Geen nood, totdat iemand, inmiddels een paar jaar geleden, zijn banktegoed in cash wilde opnemen (iets meer dan mijn €650) en die bank helemaal niet over geld bleek te beschikken ... de paniek sloeg toe!
Geen enkele bank bleek over geld te beschikken, het papiergeld dat in omloop is en van tijd tot tijd uit pinautomaten rolt, is nog geen procent van de vermogens die door banken worden beheerd; en dat papiergeld, dat geld is even waardeloos als het digitale tegoed op alle bankrekeningen.
Een jaar geleden zei onze minister van financiën nog dat de crisis die in Amerika woedde, ons niet zou raken ... nu voorspelt hij dat hij de werkelozen die binnenkort over straat slenteren geen uitkering kan betalen, omdat hij geen geld heeft. Het geld dat hij wel had, heeft hij gebruikt om de aandeelhouders van Fortis (Stad Rotterdam? ABNAMRO?) en ING uit te kopen.
Bij de post liggen brieven, van de Hypotheekverstrekker die geld wil, nu, van de Bank die wil dat ik mijn schuld aflos, nu, van de Deurwaarder die wil dat ik mijn achterstallige alimentatie betaal, nu.
Ik leen wel wat, bij een bank, ergens, op IJsland of zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen