zaterdag 17 juli 2010

Nachtgedachten

April 2010

Wer reitet so spät
durch Nacht und Wind
Het is de ziel
die zijn mens achterna reist
in diens haastig bestaan


Mijn nachtgedachten ... tijdens nachten van een schrijver, de nachten van een alleenstaande man, de nachten zonder de kinderen waarvan ik vader ben, zonder de vrouwen met wie ik getrouwd was
Mijn nachten zijn vol gedachten, gevuld met denken, vaak creatief denken, soms beklemmende en bezorgde gedachten
Mijn nachtgedachten, ik zou niet zonder kunnen
Mijn nacht, kan vroeg beginnen, als de gordijnen dicht zijn, zelfs als het buiten dankzij de zomertijd nog licht is ... de nacht begint als buitengeluiden langzaam uitsterven, als ik plotseling weer wind hoor in plaats van autogeraas, lekker liggend, onder het dekbed, soms met de radio aan, om te luiteren naar verhalen en documentaires, tot ik me erger aan muziek die ik niet heb gekozen, behang om goedkoop de zendtijd te vullen
In stilte en rust, kan het denken beginnen, soms een hele nacht lang
Denken ... de nacht kan pijnlijk zijn en stress veroorzaken, als het denken wordt bepaald door zorgen over kinderen, die niet bij mij zijn, aan wie ik liefde zou willen geven, voor wie ik met liefde zou willen zorgen; als het denken bepaald wordt door hypotheekschulden en alimentatieverplichtingen, door een huis dat inmiddels onverkoopbaar blijkt te zijn; als denken bepaald wordt door pijn en verdriet uit het verleden, met gedachten aan hoe alles anders had kunnen gaan, moeten gaan
Denken ... de nacht kan anstig zijn, zoals voor het kind dat ik was in 1962
‘s Avonds kan ik vaak niet slapen. Vanachter het gordijn kijk ik dan naar buiten over het verlaten spoorwegemplacement. De laatste personentreinen naar het westen zijn allang vertrokken. In het oosten is de nacht het donkerst. Vanuit het zijraam zie ik in de verte de laatste straatlantaarn aan de rand van het dorp. Bij die lantaarn begint de verharde weg naar Duitsland en van daar zullen de Russen ons dorp binnentrekken bij hun verovering van ons land. Urenlang tuur ik in de verte, wachtend op het geluid van naderende tanks of overvliegende bommenwerpers
((Uit: VERSCHEURD – Paul Zornig, 2005))
In de nacht, als er dan toch een muziekje gedraaid moet worden, dan is er maar één nummer om de nacht mee te openen ..
Stil in Amsterdam / Ramses Shaffy
't Is stil in Amsterdam
De mensen zijn gaan slapen
De auto's en de fietsen
Zijn levenloze dingen
De stad behoort nu nog
Aan een paar enkelingen
Zoals ik
Die houden van verlaten straten
Om zomaar hardop
In jezelf te kunnen praten
Om zomaar hardop te kunnen zingen
Want de auto's en de fietsen
Zijn levenloze dingen
Als de mensen zijn gaan slapen
't Is zo stil in Amsterdam
En godzijdank niemand
Die ik tegenkwam
-
't Is stil in Amsterdam
De mensen zijn gaan slapen
Ik steek een sigaret op
En kijk naar het water
En denk over mezelf
En denk over later
Ik kijk naar de wolken
Die overdrijven
Ik ben dan zo bang
Dat de eenzaamheid zal blijven
Dat ik altijd zo zal lopen
Op onmogelijke uren
Dat ik eraan zal wennen
Dat dit zal blijven duren
Als de mensen zijn gaan slapen
't Is zo stil in Amsterdam

Ik wou
Dat ik nu eindelijk iemand tegenkwam
In de nacht kan ik denken, ontwerpen, een schilderij opzetten of een muziekstuk creëren
Mijn eerste boek is bedacht tijdens een wandeling en uitgewerkt in lange nachten, nachten met de ogen dicht, maar de hersens werkend, op volle toeren
Daar is de nacht goed voor, om ongestoord door wie of wat dan ook te schilderen met woorden en met zinnen, te componeren zonder geluid te maken en de wereld in teksten te vatten
Het typewerk komt later wel, daar zijn de avonden voor, als de dag nog worstelt met gebeurtenissen, met lief en leed, als de dag geen einde wenst te maken aan de zonsondergang, sissend in de zee, in een wolk van bankroet uit IJsland; preluderend op de nacht
In de nacht moet ik denken, omdat er geen andere momenten zijn om echt te denken, omdat ik gisteren te druk was met alles wat nodig moest, omdat morgen niet anders zal zijn dan gisteren, en overmorgen is eergisteren
Als ik niet uitkijk, niet oppas, dan wordt er voor mij gedacht, over werk dat onafgerond op het bureau ligt, over werk dat gedaan moet worden in te weinig tijd en zonder duidelijk plan; angstige gedachten die het denken overwoekeren. Dan kan de nacht een strijd inluiden, in plaats van tijd aan mij schenken
Maar in de nacht ben ik geen loonslaaf, geen schuldenaar, geen schuldige, geen slachtoffer
De nacht is tijd! Althans, zo hoort het te zijn, dat de nacht mij tijd geeft, tijd die alleen voor mij is, van mij is, om te zijn wie ik ben ...
Zijn wie ik ben, stralend in absoluut donker & werkelijk levend
Later in de nacht, als er dan toch nog een muziekje gedraaid moet worden, dan is er maar één nummer om de nacht mee af te sluiten ..
Ochtend in de stad / Herman van Veen
Licht gaat branden achter sommige gordijnen
hier en daar een mens op straat ietwat verwaaid
rokershoest weerklinkt alom lantarens kwijnen
als er hier een haan was had-ie al gekraaid.
-
Mensen overwegen om in bed te blijven
zien er toch maar weer vanaf uit goed fatsoen
en een oude man wordt wakker met een stijve
maar heeft niemand om een vluggertje mee te doen.
-
Ergens laat zich al de helse toeter horen
van een matineuze heer in het verkeer
achter grote gele vensters van kantoren
zijn de werksters met hun emmers in de weer.
-
En wie in zijn diepste nachtelijke dromen
is gezworven naar de bron van zijn bestaan
mag zo dadelijk weer op het matje komen
aangezien hij een vergissing heeft begaan.
-
Net als vroeger is er weer een dag geboren
maar de jaren van verwondering zijn voorbij
en ook zijn er hier geen vogels meer te horen
behalve twee minuten op de vierde mei.
-
Ach, het leven nam ons allen op de korrel
en de dood genaakt met klapperend gebit
wij verlangen naar het uur dat de eerste borrel
goed en wel weer achter onze kiezen zit.

En dan wordt het ochtend, kriekt de dag, schemert de ochtend, tjilpen de vogels
Vrouwen en mannen worden wakker, zien uit op wat de dag gaat brengen, terwijl ik treurig afscheid neem van alle moois dat de nacht mij heeft gegeven

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen