zaterdag 31 juli 2010

Teleurstelling

Teleurstelling

Het leven is mooi !!!
We leven in een rijk land, vol mooie, leuke, creatieve, inspirerende mensen
Natuurlijk kleven er ook een paar minder positieve kanten aan het leven, maar toch ... over het geheel genomen, generaliserend is het leven voor onze bevolking mooi

Er is een enkeling die een onverkoopbaar huis heeft, met een tophypotheek, er is een enkeling die meer dan een keer gescheiden is en driedubbel alimentatie moet betalen, er is een enkeling die hard moet werken in loondienst om voldoende inkomen te genereren, hoewel zijn passies elders liggen
Maar over het algemeen heeft iedereen het goed !!!

Teleurstelling gaat altijd over
de dingen die we niet hebben gedaan
het plezier dat we niet hebben genoten
de doelen die we niet hebben gehaald
de verkeerde paden die we hebben gekozen
het verlies dat we hebben geleden
Teleurstelling is over het algemeen een in het verleden veroorzaakte toestand, waarin een individu zich vastgeketend voelt en zich onvoldoende realiseert dat het veroorzakende verleden onveranderbaar is ... geschiedenisboeken herschrijven heeft geen zin, tenzij je gelooft in het verhaal van “back to the future”

Teleurstelling veroorzaakt depressie, tenzij we ons realiseren
wat we allemaal wèl hebben gedaan
hoeveel en vooral welk plezier we wèl hebben genoten
welke doelen we wèl hebben gehaald
de mooie paden die we hebben bewandeld
hoeveel nieuwe uitdagingen we nog kunnen oppakken
en hoeveel geluk de toekomst nog in petto heeft voor ons
Het toekomstboek moet nog geschreven worden en wie gelooft in zichzelf, in de medemens en in de omgeving, kan dat boek zelf vorm en misschien zelfs gestalte geven

Dat, het zelf gestalte geven aan de eigen toekomst en te genieten van alle moois dat er wel is, is soms makkelijker gezegd dan gedaan ... zeg ik uit eigen ervaring
Ik ken mijn toekomstboek, maar zit nog teveel gevangen in mijn geschiedenisboek of althans in de gevolgen van mijn verleden, omringd door teleurstellingen die zijn veroorzaakt doordat ik
niet deed wat ik werkelijk wilde
geen ruimte nam om te genieten van alle plezier om me heen
geen genoegen naam met behaalde doelen en resultaten
keuzes maakte om anderen dan mijzelf te plezieren
verloren heb, wat ik met passie en inzet om mij heen had verzameld
omdat
het nooit genoeg leek te zijn, wie ik was en wat ik deed

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen