maandag 12 juli 2010

over VERSCHEURD / Paul Zornig


Verscheurd, samengevat: Wat er op 11 september 2001 gebeurde

Paul Zornig - Verscheurd Op 11 september 2001 om kwart voor zeven in de ochtend werd mijn dochter geboren & enkele uren later werd de wereld op een gruwelijke wijze in haar betrekkelijke rust gestoord door de aanslagen op de Twin Towers van het WTC en het Pentagon (+ een mislukte aanslag op een doel vermoedelijk te Washington D. C.). De coïncidentie waarvan hier sprake lijkt, strookt niet met mijn motto toeval bestaat niet en heeft mij wellicht het laatste duwtje in de rug gegeven om deze roman te schrijven. En als er dan in werkelijkheid op 11 september 2001 toch al zulk tegenstrijdige gebeurtenissen plaatsvinden, biedt die dag, die datum mij het decor om nog meer stukjes geschiedenis, die ogenschijnlijk niet samenhangen, te laten versmelten in één roman, mijn verhaal.

Waarom historische uitvluchten

Zoals het leven van mijn dochter begint met de zelfmoordaanslag door Mohammed Atta en zijn 18 compagnons, met de dood van vele onschuldige bewoners van de Twin Towers en vanaf haar wieg mede zal worden gestuurd door vrees voor hoofddoekjes en bomaanslagen, zo was ik al voor ik geboren was, bang voor het rode gevaar en ben ik altijd gefascineerd gebleven door alle ellende die het Nazi-regime heeft veroorzaakt (uiteraard voor en tijdens de tweede wereldoorlog, en voor mij persoonlijk) in de decennia na de oorlog.

De doden van de Twin Towers en de plegers van de aanslag op het WTC zijn allen slachtoffer van het feit dat de wereld na alle gruwelijkheden van de periode 1933-1945 alleen maar meer verscheurd is geraakt.
Zonder onze geschiedenis was deze roman niet geschreven, of had een ander begin en een ander einde gehad.

Tegelijkertijd in …

… het dorp, de stad, de omgeving … wandelt de ik-figuur door het leven, zoals het leven is en hem overkomt. De auteur vertelt zijn verhaal, fragmenten uit het leven van een mens die niet meer is dan een stofje dat voortgeblazen wordt door de wind die geschiedenis heet; geschiedenis die op haar beurt slechts een fractal is en zich alsmaar herhaalt in steeds verfijnder details.

Verscheurd vertelt het levensverhaal van de ik-figuur vanaf zijn vroege jeugd in het dorp Achterwolde, vlakbij de Nederlands-Duitse grens, waar ‘s zaterdags onze oosterburen hun boodschappen doen en onze winkels leegkopen, tot en met de gebeurtenissen op 11 september en kort daarna. Hoewel historische gebeurtenissen bij wijze van een spoorboekje de weg wijzen en het leven bepalen, gaat het in Verscheurd vooral om kleine dingen in het leven, zoals de geur van doodgekookte bloemkool met een maïzenasausje en halfgare aardappelen, de nagesynchroniseerde kinderseries op de Duitse televisie in een tijd waarin de Nederlandse televisie niet meer dan enkele uren per dag op één net en alleen voor volwassenen uitzendt, kamperen op een camping vlakbij de Noordzee, de vroegste bouwfraude in het begin van de zestiger jaren, de angst voor het communisme, de weerzin tegen de Duitsers, de eerste gastarbeiders en de failliete tekstielfabrieken, een niet herkende liefde, de verkering met het verkeerde meisje, een schoolreis naar Berlijn, studeren in Groningen, een toevallige ontmoeting in Leningrad (USSR), de jaarwisseling in Seelenau (DDR), de verkeerde vriendinnen in Groningen en later de verkeerde vrouw in Amersfoort en Leusden, nog een aantal bezoeken aan Seelenau, de 1 mei viering in Berlin-Hauptstadt der DDR, de miskenning door onderwijsambtenaren en politici, de echtgenote die zwanger is en de ik-figuur die geen kinderen wil, van haar, de val van de muur en de indirect daaruit voortvloeiende zelfmoord, het einde van de illusie die Seelenau uiteindelijk bleek te zijn, de dood van de schoonvader, het chatten op het internet, bezoek van een echte vriendin uit de voormalige DDR, de scheiding, de beëindiging van het huwelijk, de kinderen en het schuldgevoel, de afpersing via een scheidingsbemiddelaar, zijn laatste reizen naar Duitsland en 11 september 2001.
====================================
Bestellen?
Kan alleen via: RJ.Bloem@Gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen