zaterdag 21 augustus 2010

Grasspriet

een bijdrage aan Avro´s Nachtdienst, 22 Augustus 2010

Gras ...
Ik was jong, een jongetje, zat op wat toen nog de lagere school heette, tegenwoordig de middenbouw van de basisschool
De winters waren winters, de lente was vrolijk, de zomers waren zonnig, de herfst was nat
Alles was heel gewoon
Zo ook mijn verlangen, om net als de andere jongens in mijn klas "op voetballen te gaan", lid te worden van één van de vele voetbalclubs in het dorp Achterwolde, of haar buurtschappen
Voetballen! Dat wil iedere jongen toch!
Maar ik mocht niet. Mijn moeder wilde niet dat ik "op voetbal ging", omdat ik altijd zo ging snotteren, als ik in de lente of in de zomer buiten had gespeeld, op het trapveldje bij de school. En voetbal in de winter, in de kou, dat was toch ook niets voor mij
Ja, het is waar. Ik snotter in de lente en in de zomer, ik hoest dan soms heel vervelend, veel slijm in keel en luchtwegen
Jaren later, inmiddels vader van drie kinderen, kregen we een poes in huis en hoestte ik plotseling ook in de winter. allergische reacties
Onderzoek wees uit, dat ik allergisch ben voor honden en katten, en extreem allergisch ben voor gras!
Allergisch voor gras, niet alleen de pollen, maar zelfs voor de sprieten en ook voor de sappen die vrijkomen bij het maaien
Zonder die allergie had ik kunnen voetballen, was Nederland in 1974, 1978 en 1982 wereldkampioen geworden
Dat Nederland nooit voetbal-wereldkampioen is geworden, komt dus niet door Cruyff, door Bergkamp of Robben, maar is enkel het gevolg van een grasspriet

1 opmerking:

  1. mooi stukje, ja dat is erg als je er gewoon niet tegen kunt.
    nooit over nagedacht maar dat gebeurd dus ook #allergisch voor gras

    BeantwoordenVerwijderen