dinsdag 11 januari 2011


Als ik rond 6 uur de snelweg oprijd, is het nog donker. Een volle maar waterige maan strooit tussen de wolken door haar licht over de Veluwe.
Na iedere toerit tot de A1 staat dit verkeersbord, maar juist voor mij rijdt een vrachtwagen van TNT (onze voormalige PTT) de linker rijbaan op, om een trailer met occasions (opweg naar de wekelijkse automarkt in Utrecht) in te halen.
We zijn bij Kootwijk.
Op de radio bericht BNR over beurs, die na een opmerkelijke en veel te optimistische opleving definitief dreigt in te zakken in een diep dal. Er was weer een aanslag in Afghanistan, met vele doden en gewonden, er is een meisje van 13 die solo rondom de wereld wil zeilen, er zijn weersverwachtingen (tussen de buien door is het hier en daar droog) en file-informatie (de files staan op de gebruikelijke plaatsen, de eerste op de A7, de langste op de A2), Noord-Koreanen hebben vuurwerk afgeschoten, in Iran worden demonstranten gestenigd.
We zijn al voorbij de afrit Stroe, de TNT-vrachtwagen rijdt nog steeds voor mij, in een poging de auto-trailer in te halen. Het donker verruilt voor ochtendschemering.
Het verkeersbord dient alsvolgt te worden uitgelegd:
Het is volledig roodgeschilderde vrachtwagens niet toegestaan om zwarte personenauto´s in te halen, althans op witgeschilderd asfalt
Bij knooppunt Hoevelaken rijdt de trailer met tweedehandjes te parallel rijbaan op en kan de TNT-truck eindelijk terug naar de rechterrijbaan.
Twintig minuten later sta ik in 5km file voor knooppunt Muiderberg. Op de rechterrijbaan haalt een vrachtwagen van TNT mij in.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen