dinsdag 21 juni 2011

Wat ik denk en wat mij wel of niet kan schelen



Wat las ik nu weer op twitter ... iets van linksch-menschen over mensen die hard werken, om geld te verdienen, die belasting betalen, dat dan weer door politici en hun ambtenaren wordt uitgegeven om de eigen achterban te pamperen ...
“Tsss, neoliberale ideologie. Als ze het zelf maar goed hebben kan de rest ze niks schelen.”
Zegt ze ... deze GL-bobo ...
Zij weet wat ik denk, dat mij de rest niets kan schelen, omdat ik het zelf goed zou hebben, als liberaal.
Als liberaal heb ik het helemaal niet vanzelfsprekend goed. Ik werk hard, om in mijn onderhoud te kunnen voorzien, om voor mijn kinderen te kunnen zorgen, om af en toe een bloemetje of een doosje bonbons naar mijn oude ouders te kunnen brengen.
Een groot deel van mijn inkomen gaat rechtstreeks naar de schatkist, om ambtenaren van te betalen, om onderwijs van te betalen, om zorg mee te bekostigen, om uitkeringstrekkers mee zoet te houden.
Ik houd zo weinig over, dat ik niet eens op vakantie kan ...
Maar ik doe wel vrijwilligerswerk. En als er een collectant aan de deur komt, geef ik graag een euro, soms zelfs twee.
Zoveel kan mij de rest wel schelen!
Maar linksch-menschen menen dat mij de rest niets kan schelen en zeggen dus
“ ... daar hebben we een overheid voor nodig. om op te komen voor de zwakken, en voor kwetsbare maar belangrijke zaken.”
Opkomen voor zwakken ... ze bedoelt, hoop ik, de zwaksten ... dat wil ieder mens; ik ook!
Maar dat betekent dat we de zwakkeren minder zwak moeten maken door ze kansen te geven, uit te dagen, om uit hun put te komen en om weer te gaan participeren in de samenleving. Het betekent dat we ontwikkelingshulp in de oude vorm stoppen en bedrrijven gaan stimuleren te gaan ontwikkelen in derde wereld landen.
Kwetsbare zaken? Als die echt belangrijk zijn, dan hebben ze vooral geen overheid nodig!
Kunst die zichzelf niet kan betalen, kan nog altijd amateur worden; ik heb zelf tientallen jaren in amateur orkesten gespeeld, ik moest zelfs contributie betalen, ik deed dat graag en onze optredens waren telkens weer een groot succes; ik teken en schilder, soms heel leuk, en ik schrijf, maar om een en ander te vermarkten zal ik zelf moeten investeren of sponsoren zien te vinden.
De gedachte dat de overheid moet zorgen voor, door geld te storten, is een gedachte uit de vorige eeuw.
De overheid moet kansen geven, mogelijkheden creƫren en vooral niet in de weg staan!
En verder zouden linksch-menschen die, nota bene betaald uit belastinggelden, zelf wel van tijd tot tijd op vakantie gaan, beter niet kunnen oordelen over en invullen van, wat ik denk ... dat bepaal ik liever zelf, wat ik denk en wat mij wel of niet kan schelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen