woensdag 28 september 2011

Er komt NOOIT een einde aan het EGO-tijdperk

Uitzending: zaterdag 1 oktober 2011, om 20u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL



Afgelopen zaterdag, in Doorn, werd het EGO-tijdperk definitief ten grave gedragen tijdens een kick-off conferentie van de Stichting Globaliseringscentrum, een kick-off voor een serie van werkconferenties waarin mensenrechten en millennium-doelen en duurzaamheid centraal zullen staan; naast ontwikkeling, niet alleen van organisaties, maar ook van de individu.
In de tweede kamer werd deze week een halve dag gedebatteerd over het feit dat een burger al dan niet recht zou moeten hebben op een gratis ID-kaart, terwijl anderen gewoon betalen voor hun paspoort. Vooral omdat je in dit land niet bestaat, als individu zonder gratis ID-kaart, vrees ik.
Globalisering heeft ertoe geleid dat zichzelf links noemende politici zijn verworden tot activisten die strijden voor de belangen van (groepen van) individuën en niet meer gehinderd worden door visie op een maakbare samenleving.
Er dringt zich een paradox op, zoals wanneer een lichtdeeltje zich voortbeweegt met een snelheid die groter is dan de absolute snelheid van het licht.
De paradox van IK, in de wereld waarin anderen lijken te bepalen wat ik moet doen, zonder rekening te houden met wie ik ben.
Naast mij ligt een boek, het IK-boek; het gaat over persoonlijk leiderschap.
Lang, heel lang geleden, in 1977 volgde ik de cursus "werken met groepen", geleid, begeleid door Jaap Buitink, toentertijd docent Onderwijskunde aan de Universiteit van Groningen & toen leerde ik over verschillen.
Later maar nog steeds in de vorige eeuw, na 15 jaar onderwijservaring, schreef ik een training over coachend leiderschap, uiteindelijk gericht om de kernkwaliteit van de individu optimaal tot zijn recht te laten komen.
Als deeltjes sneller kunnen gaan dan het licht, dan kunnen we nu beïnvloeden wat er morgen gaat gebeuren.
Als EGO´s verworden tot niet identificeerbare elementen van een grote verzameling, tot nummers in een systeem, tot objecten die doen in plaats van subjecten die zijn, dan is er straks geen groep meer over.

Daarover wil ik graag met je praten in de Paul Zornig show van zaterdag 1 oktober 2011 & behalve met mij kun je ook discussiëren met Bert-Jan van der Mieden, voorzitter van de Stichting Globaliseringscentrum.

mail je vragen naar paul.zornig@live.com
twitter naar @paulzornig
of bel (tijdens de uitzending) naar: 055 5401978

Bert-Jan van der Mieden (Stichting Globarisringscentrum) ikverbind.nl
Mayta Braun (mede auteur van het IK-boek) meer over Mayta
Jaap Buitink (toen docent bij de RUG) op LinkedIN

Uitzending: zaterdag 1 oktober 2011, om 20u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten