woensdag 4 april 2012

Doe maar alsof er niets aan de hand is

Uitzending: zaterdag 7 april 2012, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL


Je hebt kinderverlamming, je wordt geleerd te doen alsof er niets aan de hand is, je bent flink, je ziet het verdriet van je ouders, je wilt hen blij maken, zoals je het iedereen om je heen naar de zin wilt maken, omdat je aardig gevonden wilt worden, ondanks die polio.
Je hebt kinderverlamming, maar je bent niet zielig, je hebt geleerd veel, nee alles zelf te doen, je kunt zonder hulp van anderen, je hebt geleerd om zonder hulp van anderen op je eigen benen te staan.
Op je eigen benen staan, ondanks die polio.

Pas later, als je ouder bent, als post-polio wordt gediagnostiseerd, als het uitzicht op een rolstoel wordt geschilderd, kom je tot een schrikbarende ontdekking: "ik heb een handicap!"

Het onverwoestbare kind blijkt minder onverwoestbaar, de herinningen uit de jeugd worden wakker, de angst om afgewezen te worden, alleen op de wereld te staan.

Doe maar alsof er niets aan de hand is? Er is van alles aan de hand en het is de hoogste tijd om dat eindelijk onder ogen te zien.

Daarover wil ik met jou en met mijn gast spreken, in de volgende Paul Zornig show

Vertel jouw verhaal, stel jouw vragen, praat mee!

Bel tijdens de uitzending naar (055) 540 1978
Twitter naar @paulzornig of met #rtvapd
Mailen kan naar paul.zornig@live.com

Uitzending: zaterdag 7 april 2012, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL

1 opmerking:

  1. Hallo Paul,
    Via Franz Schwab, de beste gast die je je kan wensen voor dit onderwerp, zie ik je onderwerp.
    Ik heb geen postpolio, wel een spierziekte. Toch is je verhaal herkenbaar. Ermee omgaan gaat naar mijn idee in fases. Van weglachen tot slachtoffer tot dankbaar zijn, tot het onder ogen zien.

    In mijn boek De invloed van gedachten - inspirerende verhalen van een vrouw met een spierziekte ga ik in 2 verhalen in op de fases van het omgaan. Ik mail je ze samen met een gedicht. Mogelijk kun je het gebruiken in je programma?
    Op de mooie uitzending!
    Christel Mantel

    BeantwoordenVerwijderen