vrijdag 22 juni 2012

de week van PAUL ZORNIG

de week begint natuurlijk op zondag
tenminste, mijn week
er zijn ook bevolkingsgroepen voor wie vrijdag het einde van de week is
en voor andere bevolkingsgroepen begint de week pas op maandag
tegenwoordig is zelfs de week een relatief begrip
waar geen begin en geen einde meer aan zit



maar goed ... de week van PAUL ZORNIG

op zondag was het code ORANJE
ik dacht natuurlijk dat het om een weerwaarschuwing ging, die code ORANJE
maar het ging over voetbal
natuurlijk ging het over voetbal
geef het volk brood en spelen en ze blijven kalm, in het gareel
en na de nederlaag tegen elf Portugezen
steekt ons volk Duitse auto´s in brand
om toch nog een beetje ORANJE te zien vlammen

ik heb zondag de hele dag bij de telefoon zitten wachten
hopende dat tenminste één van mijn kinderen mij zou bellen
vanwege vaderdag
misschien had ik zelf moeten bellen

op maandag reed ik in aller vroegte naar een andere uithoek van Nederland
naar Domburg, een prachtig stadje aan de westkust van Walcheren
hoogste tijd voor vakantie, vakantie voor mij
voor het eerst in een paar jaar, een paar dagen weg
weg uit Apeldoorn en vooral los van het werk
ik ben geen ambtenaar, ik leef niet van een uitkering
dus ik kan niet zo vaak een paar dagen weg

ondertussen deed de SP in de TK een poging tot filibustering
met te weinig tekst en vooral verkeerde tekst
jankende mailtjes, dat de overheid meer moet betalen
zonder enig besef van wie daarvoor nog meer moeten bloeden

mijn dinsdag was een dag vol beelden, beelden aan zee
er waren genoeg standbeelden aan zee
pensionado´s die, genietend achter een volgend kopje koffie
hardop en luidkeels klaagden over hoe slecht tegenwoordig alles is geregeld
dat treinen nooit meer op tijd rijden en de rollator niet meer in het ziekenfonds is
en er was gratis WIFI aan zee, zo klonk het trots
want als anderen maar betalen, dan is het goed
of het nu om zorg gaat, om onderwijs of om WIFI

ondertussen willen Linkse Partijen meer en nog meer geld geven aan
wat zij OntwikkelingsSamenwerking blijven noemen
maar wat feitelijk niet meer is dan nog meer subsidie voor de graaiers
die bij OxamNovib en andere linkse burelen hun eigen zakken vullen

woensdag is gehaktdag, behalve hier, aan zee
het mooie van een paar dagen vakantie, van een paar dagen aan zee
je geniet eens iets anders, een ander uitzicht, een andere lucht
geen gehaktballen, maar vruchten van de zee
veel kunstenaars, zoals Mondriaan en Toorop, verbleven hier graag
er is hier een Boulevard van Schagen ... hier in Domburg
en een villa die Carmen Sylva heet , je moet er maar opkomen

ik sprak met de schilder, de man die het houtwerk van die villa schilderde
en hij vroeg zich af, of hij nog wel kon blijven werken
als Roemer en Samsom en Pechthold nog meer belasting gaan heffen
voor de werkende mens is er straks zelfs op woensdag geen gehakt meer

en eindelijk op donderdag, slaat de global warming toe
het is de zomer van 2012, 21 juni, de langste dag
en de langste dag gaat niet over de oorlog van toen, maar over de oorlog van nu
ik mocht van de gemeente geen hekje in mijn tuin plaatsen
maar ondertussen staan overal uitzicht vervuilende windmolens
rijden zwaarvervuilende hybride voitures over de wegen
en mag u geen plopkip eten, hoewel de biokip het milieu 10 keer zoveel vervuild
inderdaad: de grootste graaiers vind je op links

en er was weer: code ORANJE
maar nu wel vanwege het weer, onze voetbal-miljonairs vertoeven inmiddels al elders
en klaag nu niet, je wilde het zelf, al die reclame op tv om dat voetbal te betalen
vooral die Koreaanse auto´s, Koreaanse auto´s, Koreaanse auto´s, Koreaanse auto´s
dan heb ik liever onweersbuien, donder en blinksem, en wateroverlast

op vrijdag mag ik gelukkig weer naar huis, naar Apfelzornig
om een echt begin aan de zomer te maken
een zomer die bol zal staan van politieke spins
ondanks het feit dat DWDD en P&W en Buitenhof op reces zijn
en de PvdA het dus met minder propaganda-kanalen moet doen
het was een mooie vrijdag, want het was de nationale BRAINSTORMDAG
een dag om alle oude vastgeroeste dogma´s los te laten
te bedenken hoe Nederland wel een succesvolle toekomst tegemoet kan treden

en er was weer voetbal, natuurlijk
Griekse Euro´s tegen Duitse Euro´s
de Nederlandse overheid had natuurlijk alle geld op de Grieken gezet
Griekenland moet namelijk in de Euro blijven
niemand weet waarom
en bij nader inzien blijken elf in ORANJE geklede miljonairs het er niet mee eens

gelukkig is het weer zaterdag en is er de PAUL ZORNIG show
het hoogtepunt van de week
radio waarop je de hele week hebt zitten wachten
luister dus:
uitzending: zaterdag 23 juni 2012, van 20u00 tot 22u00
radio: 107,1 FM
live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen