zondag 15 juli 2012

De wereld van Jonas Dubelaar

Uitzending: zaterdag 21 juli 2012, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL

Iedere zaterdagavond, twee uur lang interactieve radio met Paul Zornig rondom een wekelijks thema; iedere week een nieuw thema dat ons allemaal bezighoudt, waarover iedereen wel een mening heeft. En die mening kun je in De Paul Zornig Show laten horen, via de telefoon, email, facebook en twitter.

Welkom in de wereld van Jonas Dubelaar.
Annemiek Steur schrijft al sinds haar tiende. In 2009 begon zij aan boek één van Jonas Dubelaar en ze wist vanaf het begin al dat er meerdere delen moesten komen. Als proloog op deze boekenreeks is in 2011 Vitya Malonti tot stand gekomen. Dit was in eerste instantie een gratis e-book. De huidige versie van dit op zichzelf staande verhaal dat de Jonas Dubelaar serie goed inleidt, verscheen deze maand als gedrukt boek.


Hier is alvast een voorproefje:

Trinsr, de neef van Vitya, oefent met zijn draak.

Trinsr ging staan en in kleermakerszit zitten en probeerde weer langzaam om hoog te komen zonder te vallen. En weer viel hij.
‘Hè! Irritant is dit,’ vloekte Trinsr.
‘Ach, ik viel vier keer voor dat ik het kon,’ wuifde Vitya zijn opmerking weg.

Trinsr probeerde het weer van vooraf aan. Trillend kwam hij omhoog en trok een knie op. Deze keer bleef hij staan!
‘Uitstekend, dit doen we voortaan elke dag. Ik ben even vergeten hoe jouw draak heet. Srignata?’
‘Sringritia,’ verbeterde Trinsr hem.
‘O ja, Sringritia. Ik wil graag dat ze komt.’

Tien seconden later streek een paarse draak op het grasveldje neer.


Wie is Annemiek Steur, waarom schrijft zij, wat schrijft zij?
En hoe leer je een essay te schrijven, dat meer is dan een opstel waarin iedere tweede zin met "en toen..." begint? Schrijven is een passie, schrijven zit in de genen, maar schrijven is ook techniek, een vaardigheid die niet vanzelfsprekend aanwezig is en verder ontwikkeld.
Veel vragen, waarop Annemiek Steur hopelijk de antwoorden heeft.
We gaan het horen in de PAUL ZORNIG show op zaterdag 21 juli, want dan is Annemiek Steur mijn gast.

Meer over Annemiek Steur en haar boeken: www.jonasdubelaar.com
Titels van haar noeken/manuscripten:
Vitya Malonti
Jonas Dubelaar, Grezhel, het horloge en de man op de draak
Jonas Dubelaar, Oorlog, Maereis en terugkeer

Luister naar de PAUL ZORNIG show op zaterdag 21 juli, stel je vragen aan mijn gast, ga met mijn gast en mij in debat, vertel je eigen verhaal.

Uitzending: zaterdag 21 juli 2012, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen