woensdag 16 januari 2013

De PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE is FAILLIET

Uitzending: iedere zaterdag, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL
Smartphone en Tablet gebruikers kunnen Radio Apeldoorn beluisteren via de Tune In app

Iedere zaterdagavond, twee uur lang interactieve radio met Paul Zornig rondom een wekelijks thema; iedere week een nieuw thema dat ons allemaal bezighoudt, waarover iedereen wel een mening heeft. En die mening kun je in De Paul Zornig Show laten horen, via de telefoon, email, facebook en twitter.

Op 19 januari 2012 spreken we over: het BANKROET van de PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE
Eind vorig jaar schreef ik op twitter: "ik kwam onlangs een politicus tegen die de waarheid sprak; het bleek geen politicus te zijn". Dat klinkt als de Kretensische paradox: "ik lieg altijd".
Die tweet van mij is kenschetsend voor het imago van de politiek en voor de perceptie van de bevolking, aangaande overheid en politiek.
Het (zogenaamd geciviliseerde) westen probeert nog steeds ons model van parlementaire democratie op te dringen aan niet-westerse landen, zoals Irak, Afghanistan, Libië, enzovoort.
De vraag is hoe zinnig die pogingen zijn, om onze invulling van democratie op te dringen aan primitieve culturen; ook de westerse wereld heeft er 2500 jaar over gedaan, om te komen waar we nu zijn & bovendien vraag ik me in alle redelijkheid af, hoe duurzaam (oei, mode-woord) onze parlementaire democratie eigenlijk is.
Het stemvee gaat eens per 4 jaar (soms iets vaker) naar de stembus, om een volksvertegenwoordiging te kiezen ...
De eerste vraag die zich opdringt, is natuurlijk wie die 150 volksvertegenwoordigers werkelijk vertegenwoordigen.
Erger dan de verzameling van stokpaardjes berijdende kamerleden, die slechts als doel hebben het eigen electoraat aan zich te binden, zichzelf en hun vriendjes aan banen te helpen, is uiteraard de kabinetsformatie.
Kabinetsformatie?!
-dat was compromissen sluiten, waar niemand op zat te wachten en werkelijke beslissingen naar de toekomst verschuiven,
-dat werd een kwartetspel, waarbij elk van de spelers een paar items uit het eigen programma mochten houden, en een paar items uit het programma van de tegenpartij moesten accepteren.
Het waren natuurlijk bizarre verkiezingen, september 2012. Links koos voor de PvdA om een regering met de VVD te voorkomen, rechts Nederland koos voor de VVD om een regering met de PvdA te voorkomen.
En dus kreeg Nederland een regeeraccoord, waar niet één Nederland op zat te wachten.
De PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE is FAILLIET!


Ik spreek op 19 januari met Jos Lubbers. Hij kwam in actie toen zijn partij (de VVD), tijdens het kwartetspel NIVELLEREN tot een feest had gemaakt, door ziektenkostenpremies op een wel zeer onredelijke wijze in te zetten.
Wat deed hij? Waarom deed hij dat? Wat hoopt hij te bereiken? Wat meent hij te kunnen bereiken?
Ik wil met Jos Lubbers in debat over hoe het verder moet met Nederland, met de democratie, met zijn partij.
-wat mij betreft, schaffen we al die verkiezingen af, wordt de volksvertegenwoordiging bij loting bepaald,
-wat mij betreft, benoemt zo'n volksvertegenwoordiging gekwalificeerde deskundigen in een regering, in plaats van door politieke partijen naar voren geschoven prominenten,
-wat mij betreft, ontslaan we 50% van de departementaire ambtenaren, aangezien die niets toevoegen aan het besturen van ons land.
En voorts ben ik van mening dat Nederland niet meer is dan een van Duitsland afhankelijke provincie.
Jos Lubbers heeft natuurlijk een heel andere mening, en daarover gaan wij in debat, op 19 januari.

Luisteren dus, zaterdagavond om 20u, naar de PAUL ZORNIG show, bij Radio Apeldoorn!
En praat mee!
Tijdens de uitzending kun je bellen, om je vragen te stellen, om commentaar te geven, om met mijn gasten in debat te gaan! Het telefoonnummer is dan: 055 540 1978
Twitteren kan ook, naar @paulzorning of met #rtvapd
En als je vooraf al vragen hebt, stuur die dan naar paul.zornig@live.com

Uitzending: iedere zaterdag, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL
Smartphone en Tablet gebruikers kunnen Radio Apeldoorn beluisteren via de Tune In app

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen