maandag 23 september 2013

de achterkant van mijn salarisstrook

Uitzending: iedere zaterdag, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL
Smartphone en Tablet gebruikers kunnen Radio Apeldoorn beluisteren via de Tune In app

Iedere zaterdagavond, twee uur lang interactieve radio met Paul Zornig rondom een wekelijks thema; iedere week een nieuw thema dat ons allemaal bezighoudt, waarover iedereen wel een mening heeft. En die mening kun je in De Paul Zornig Show laten horen, via de telefoon, email, facebook en twitter.

Zaterdag 28 september: de achterkant van mijn salarisstrook

Mijn vader was ooit (jaren 50 van de vorige eeuw) boekhouder-administrateur. Donderdag was lonendag! In aller vroegte fietste hij naar kantoor, om daar met potlood op papier de lonen te berekenen, vooral de inhoudingen te berekenen, belastingen en premies. Later kwam er een telmachine, maar ook toen deed hij alle berekeningen twee keer, om fouten te voorkomen. Het weekloon en de de bijbehorende vakantiebonnen, werd (op vrijdagochtend) in bruine enveloppen geschoven, om aan het einde van de werkweek uit te delen aan de bouwvakkers. Soms ook aan de echtgenotes van de bouwvakkers, om drankmisbruik te voorkomen.
Later, toen de computer en salarisautomatisering hun intrede hadden gedaan, rekende hij nog altijd de salarissen handmatig uit, om te controleren of de software de goede berekeningen te maken, om de wekelijkelijkse fouten, achteraf te kunnen corrigeren.

Mijn werkgever stuurt mij geen salarisstroken meer ... ik kan ze downloaden via een vage website. Maar op papier of digitaal, het maakt niet uit, als eenvoudig mens snap ik mijn salarisstrook allang niet meer.
Laat staan dat ik zou begrijpen wat er aan de achterkant van mijn salarisstrook gebeurt!
Van netto, naar bruto, naar bruto-bruto ... ik heb werkelijk géén idee van de werkgeverslasten, die ook nog moeten worden afgedragen door de werkgever aan de overheid, aan de sociale organisaties, aan de pensioeninstellingen.

Het wordt hoogste tijd voor een lesje boekhouden & administratie!
Daarom komt Marije Verberne zaterdag 28 september naar de studio van Radio Apeldoorn, om mij en vooral de luisteraars inzicht te geven in loonkosten, loonkostenberekingen en vooral uit te leggen hoe bedrijven/organisaties op de centen moeten letten.

Marije Verberne is werkzaam bij Human Capital Scan en heeft dus verstand van zaken!
Op de website van Human Capital Scan lees ik (onder andere):
* Het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel is voortdurend onderwerp van discussie en zorg. Door het huidige economische klimaat is er een constante aandacht voor kostenbesparingen. Voornamelijk omdat werkgevers in toenemende mate worden belast met deze kosten middels wetgeving en premies.
* Maar werkgevers hebben ook in toenemende mate rechten en kansen. Zo kunnen zij van diverse korting- en subsidieregelingen gebruik maken en kunnen zij in toenemende mate hun sociale zekerheidskosten besturen en verlagen.
* Loonkosten van werkgevers worden in belangrijke mate bepaald door Nederlandse fiscale- en sociale zekerheids wetgeving. Deze complexe wetgeving biedt naast plichten ook vele kansen.
* Ter illustratie: Eén fout in de ZW (ziektewet) Flex premie van 10.000 euro door Belastingdienst of UWV loopt al snel op tot een premie-verschil van 17.500 tot 24.000 euro in dat jaar en gedurende de 10 opvolgende jaren.

Marije Verberne is ook netwerker (neehee, niet in de ICT), actief in Sales-is-Sexy, dus behalve dat we over centen, premies, belastingen gaan praten, spreken we zeker ook over de mens achter deze zakenvrouw!

Luister iedere zaterdagavond om 20u, naar de PAUL ZORNIG show, bij Radio Apeldoorn!
En praat mee!
Tijdens de uitzending kun je bellen, om je vragen te stellen, om commentaar te geven, om met mijn gasten in debat te gaan! Het telefoonnummer is dan: 055 540 1978
Twitteren kan ook, naar @paulzornig
En als je vooraf al vragen hebt, stuur die dan naar info@paulzornig.nl

Zelfs als jij een interessant mens bent, ook als je een interessant onderwerp hebt, ben je van harte welkom, als gast in de Paul Zornig show. Neem contact op, via twitter @paulzornig of via mail info@paulzornig.nl

Uitzending: iedere zaterdag, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL
Smartphone en Tablet gebruikers kunnen Radio Apeldoorn beluisteren via de Tune In app


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen