dinsdag 31 december 2013

Apfelzorniger Nachrichten - 2014 - 001



De eerste ochtend van het jaar, is de moeilijkste ochtend van het jaar. En de oorzaak daarvan ligt in het oude jaar, preciezer gezegd op oudejaarsavond. Zoals iedere avond rijd ik, dankzij de files op de A1, te laat Apfelzornig in om nog boodschappen te kunnen doen en bijgevolg beland ik in de kroeg, bestel ik Bradwurst mit Pommes.
Willem, de kroegbaas, weet dat ik bier wil, bij de worst en de frieten, tapt een glas voor mij, zet het zwijgend voor mijn neus.
Tante Greet, het geblondeerde meubelstuk van deze kroeg, schuift naast mij, drukt haar te volle en vooral hitsige borsten tegen mijn arm en begint meteen te zeuren, over hoofddoekjes, over arme pensionado´s, grenzen die gesloten hadden moeten zijn en over het feit dat patat ook niet meer smaakt, sinds er shoarma op het menu staat.
Willem zet nog een glas bier voor mijn neus.
Berend Oink komt ook nog de kroeg in, om sterretjes uit te delen, als alternatief voor vuurwerk. Hij kijkt mij aan, smachtend naar een glas bier, dat hij van mij wil, omdat ik een baan heb en meer verdien dan zijn vrienden. Hij kijkt mij aan, met zijn varkensogen, met een blik die een voormalig Stasi-officier niet zou misstaan. Van mij krijgt hij géén bier, niet eens een glas lauw water.
Klaas van Staan, die vrolijk zingend aan de bar komt zitten, koffie bestelt voor hij naar de kerk gaat, zou ik wel een glas water gunnen. Niet omdat ik het met hem eens ben, wel omdat hij altijd eerlijk is.
Niet veel later is Harrie Bummaar er ook, hij wil samen met Klaas naar de kerk om daar zijn gezicht ook weer eens te laten zien, bestelt een snelle borrel en roept over de bar dat alles wat zijn vrienden altijd verkeerd hebben gedaan, nu gelukkig door anderen verkeerd word gedaan.
De Christenbroeders zijn gelukkig weer snel de kroeg uit, de oudejaarsdienst roept!
Willem zet nog een glas bier voor mijn neus.
Erik Samsam en Marcel Grutter hebben kennelijk thuis al het nodige gedronken, strompelen arm in arm, lallend de kroeg binnen. de een woont bij zijn moeder, de ander laat zich pijpen door een secretaresse, en toch denk ik dat beiden homo´s zijn. Ik heb niets tegen homo´s, maar wel iets tegen oneerlijke aapjes.
"Bier voor iedereen!", schreeuwt Erik.
"En Marcel betaalt", voegt hij eraan toe.
Zo is Erik wel, weggeven van wat aan anderen behoort.
En Willem zet nog een glas bier voor mijn neus.
Zoals iedere avond komt Karl Rumour rond 11 uur de kroeg in, roepend dat hij leraar is geweest en dus aan ons en aan die mensen die het nog niet met hem eens zijn, zal uitleggen hoe we allemaal arm kunnen worden. Hij weet immers dat 1+1 meer is dan 1 en minder dan 10! Hij heeft de wijsheid in pacht, net als Lenin en Stalin, Ulbricht en Honecker.
Tante Greet probeert Karl in zijn kruis te grijpen, maar Karl wil dat niet, dat zou hem vrienden kunnen kosten.
Willem zet nog een glas bier voor mijn neus en dan is het ineens middernacht; 2013 is voorbij, 2014 begint.
Buiten barst een vuurwerk los!
Binnen vallen Samsam en Grutter elkaar zoenend in de armen, Rumour grijpt tante Greet bij haar tieten, Willem belt zijn vriendin en ik brand de sterretjes die ik van Berend Oink heb gekregen.
Nadat Willem nog een glas bier voor mijn neus heeft gezet, dendert Axel Pechman de kroeg binnen.
"2014 wordt nog beter," brult hij. "Wij technocraten zullen jullie, domvolk, de weg wijzen omdat alleen wij weten wat goed is voor jullie, domvolk, zodat ik en mijn vrienden er beter van worden! En ik heb niets tegen homo´s, mijn beste vrienden zijn homo, maar die twee daar in de hoek, die mogen ze ophangen, want die zijn niet voor mij en niet voor mijn vrienden!"
"Ik wens jullie een goed nieuwjaar, en dat krijgen jullie als jullie naar mij luisteren! Jullie zijn domvolk en ik weet alles beter!"
Tante Greet ontworstelt zich uit de omarming van Karl Rumour en zegt tegen Pechman: "Wat ben jij toch een miezerig mannetje!"
Willem zet nog een glas bier voor mijn neus.
Ruim voor zes uur verlaat ik de kroeg; de bakker heeft de deur nog niet open; ik kan geen verse broodjes halen voor het ontbijt. En daarom is de eerste ochtend van het jaar, de moeilijkste ochtend van het jaar.

Als je je wilt bemoeien met de situatie in Apfelzornig, als je wilt ingrijpen in de gebeurtenissen in mijn dorp, kun je altijd contact opnemen met mij,
- via TWITTER: @paulzornig
- of per MAIL: info@paulzornig.nl

En zie: www.paulzornig.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten