zondag 22 december 2013

The Last Encore ...

Uitzending: iedere zaterdag, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL
Smartphone en Tablet gebruikers kunnen Radio Apeldoorn beluisteren via de Tune In app

Iedere zaterdagavond, twee uur lang interactieve radio met Paul Zornig rondom een wekelijks thema; iedere week een nieuw thema dat ons allemaal bezighoudt, waarover iedereen wel een mening heeft. En die mening kun je in De Paul Zornig Show laten horen, via de telefoon, email, facebook en twitter.

Zaterdag 28 december: The Last Encore ....

Kayak - The Last Encore

Mijn eerste radio was een oude buizenradio, waarmee ik lange, midden en korte golf kon ontvangen.
Waar ik woonde kon je Radio Veronica, 192 - goed idee, niet ontvangen; maar op de lange golf luisterde ik naar Radio Luxemburg, op de korte golf naar Die Stimme der DDR.
Ik had (Augustus, 1961) de Berlijnse Muur zien bouwen, de stad der steden in tweeën gespleten zien worden. Berlijn was vervolgens, tot November 1989 een huilende stad, het bewijs dat de wereld niet om mensen, niet om burgers gaat, maar dat de wereld wordt bestierd door machtswellustelingen, die hun politieke, sociaal-economische opvattingen verheffen tot religie, die enkel uitzijn op persoonlijk gewin, tenkoste van alles en iedereen.
Toch luisterde ik graag naar Walter Ulbricht, naar Erich Honecker, naar al die vrienden van van het Kremlin.
Mijn eerste radio hielp mij over muren heen te kijken, andere werelden te ontdekken.

Later, in mijn studententijd, op dat kamertje met uitzicht op regenwolken en soms een stukje van de maan, luisterde ik iedere middag en avond naar onze publieke omroep. Commerciële zenders waren inmiddels verboden, omdat die reclame uitzonden.
Vrijdag was de leukste, de mooiste radiodag, dankzij de VPRO en met een beetje hulp van de KRO. Cor Galis voerde mij als ware hij een reisleider door de wereld, andere werelden, bestaande en bedachte werelden. Cor was er de hele middag en avond, hij dichtte de verschillende programma’s aan elkaar, hij was een beetje mijn opa, van wie ik die koffiezetter cadeau had gekregen, toen ik op kamers ging wonen.
Vrijdag op de radio, dat was mijn hoogtepunt.
Willem de Ridder, met zijn fantastische verhalen over heksen, uit de hel, in de dood en met een stem vol koude rillingen. Daarna een uitstapje naar KRO’s van alledaags naar zeldzaam om te leren over minimal music van fenomenen als Philip Glass Steve Reich en om te verbazen over de kwalificatie pretentieloos bij het adagio uit Ravel’s pianoconcert in G-majeur. En dan de journalisten, in Arti et Amictiae, Henk Hofland, Hugo Brandt Corstius, Hylke Tromp, Rudy Kousbroek, Theo Sontrop en vele anderen, die spraken over de dingen die gebeurd waren en vooruitkeken naar de toekomst, omdat zij dachten te weten hoe het beter zou kunnen. Om elf uur ‘s avonds was er tijd voor mensen die konden schrijven en vertellen, zoals Maarten Biesheuvel en Maarten ‘t Hart, was er een optreden van Ischa Meijer, PeeWee and the Specials als opmaat voor -hoor de stem van Cor Galis in de aankondiging- Germaine Groenier, die kort na middernacht seks en alle problemen die daarbij komen kijken, middels telefoongesprekken met luisteraars bespreekbaar probeerde te maken.
Dat was radio!

Radio is nooit meer geworden, zoals radio toen was; radio is alleen maar minder geworden.
Wie tegenwoordig, zoals ik per ongeluk weleens doe, om 6 uur ´s ochtends Radio1 inschakelt, om naar het Radio1-Journaal te luisteren, heeft voor 6u15 al een tweede muzakje te pakken. Want het nieuws van Alicante bestaat tegenwoordig uit reclame, voetbal en muziek, verstoord door herhalingen van oud nieuws.

Ik had het graag beter willen doen, maar ik ben ook maar PAUL ZORNIG.
Op zaterdag 28 december, kun je voor de allerlaatste keer luisteren naar de PAUL ZORNIG show, aflevering 143.
Samen met mijn vaste technicus, piloot, steun en toeverlaat, en bovenal vriend Dennis Brokke, neem ik na 34 maanden onafgebroken, iedere zaterdagavond, afscheid ... van de microfoon, van de luisteraars.

Luister dus voor de laatste keer zaterdagavond om 20u, naar de PAUL ZORNIG show, bij Radio Apeldoorn!
En praat mee!
Tijdens de uitzending kun je bellen, om je vragen te stellen, om commentaar te geven! Het telefoonnummer is dan: 055 540 1978
Twitteren kan ook, naar @paulzornig
En als je vooraf al vragen hebt, stuur die dan naar info@paulzornig.nl

En blijf mij volgen via twitter @paulzornig

Uitzending: iedere zaterdag, van 20u00 tot 22u00
Radio: 107,1 FM
Live-stream: www.RTV-Apeldoorn.NL
Smartphone en Tablet gebruikers kunnen Radio Apeldoorn beluisteren via de Tune In Radio app

Geen opmerkingen:

Een reactie posten