woensdag 1 januari 2014

Apfelzorniger Nachrichten - 2014 - 002



Gewoonlijk heeft Willem de radio aan, de zender met het nieuws van Alicante, omdat daar altijd veel muziek en sport te horen is. Maar op nieuwjaarsdag zet Willem, geheel volgens traditie, de radio kort voor twaalf uur uit.
De bar zit alweer vol, met de mannen die altijd aan de bar zitten. En tante Greet is er uiteraard ook, luid fulminerend over Roemenen, Bulgaren, Vietnam-veteranen en foute Belgen.
De koekoeksklok boven de kassa luidt de nieuwjaarsrede van Willem in.
"Lieve mensen!", bralt Willem.
"Voor we vooruitkijken naar 2014, heb ik nog een korte terugblik op het inmiddels afgelopen jaar. Ik keek gistermiddag nog even in mijn jaarboek, en zie bijvoorbeeld dat ik nog €312,= tegoed heb van Grutter. Dat zijn geen vrolijke terugblikken, mensen! En Rumour, van jou heb ik een half jaarsalaris tegoed! Jij drinkt kennelijk alleen op de pof, of op kosten van de andere gasten!"
"En hij moet mij ook nog betalen!", roept de bakker.
"En mij!", schreeuwt de groenteboer.
Willem bralt verder, dat hij voor iedereen een envelop heeft klaarliggen, met daarin een overzicht van de openstaande bedragen, dat alle rekeningen voor het einde van de week voldaan moeten zijn en dat er anders maatregelen zullen volgen.
In 2014 zal alles anders zijn, legt Willem uit. In 2014 gaat de prijs van een biertje met 10% omhoog en moeten alle klanten vooraf betalen, en voor gedestilleerd moet bijbetaald worden.
Het gaat na alle ellende van de afgelopen jaren, weer beter in Apfelzornig en als alle klanten vaker in de kroeg komen en meer bier drinken, zal het gauw nog beter gaan! Wie geen geld heeft om bier te drinken, kan straten vegen, vuilnisbakken aan straat zetten en het mos tussen de stenen van de dorpsstraat wegpeuteren, met hun nagels, want de zakmessen zijn op.
"Dat volk kan gratis oud brood uit mijn winkel krijgen!", roept de bakker.
"En bij mij groente dat over de THT-datum is", schreeuwt de groenteboer.
Zoals ieder jaar komt Pechman te laat de kroeg binnen, maar zijn vingertje is opgeheven als altijd.
"Als de helft van de bieromzet op mijn rekening wordt gestort, kan ik voor dat geld mooie huizen bouwen, voor mijn vrienden. Dat is goed voor mijn vrienden en vooral voor mij. Ik stel voor dat Roemenen, Bulgaren, Vietnam-veteranen en foute Belgen voortaan gratis bier krijgen, en dat jullie als stamgasten daarvoor betalen!"
Willem´s mond valt open, verstomd zet hij de bierpomp open en de radio aan.
Ik sluip de kroeg uit, loop op het dorpsplein Hester, de dochter van de groenteboer tegen het veel te mooie lijf.

Als je je wilt bemoeien met de situatie in Apfelzornig, als je wilt ingrijpen in de gebeurtenissen in mijn dorp, kun je altijd contact opnemen met mij,
- via TWITTER: @paulzornig
- of per MAIL: info@paulzornig.nl

En zie: www.paulzornig.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten