donderdag 2 januari 2014

Apfelzorniger Nachrichten - 2014 - 003



Hester is de dochter van de groenteboer. Vroeger herkende ik het verschil tussen meisjes van 13 en meisjes 15 op tien meter afstand, tegenwoordig onderscheid ik van een meter afstand niet eens het verschil tussen een moeder van 23 en een moeder van 32. Omdat Hester nog geen moeder is en ook geen brugklasleerling is, schat ik haar tussen de 15 en de 22. Gisteren kwam ik haar tegen op het dorpsplein, meestal kom ik haar tegen in het steegje achter de winkel van haar vader.
Dat steegje moet ik door, om bij mijn huis te komen. Of ik nou van het plein kom waar ik mijn auto parkeer, danwel dat ik uit de kroeg kom waar ik mijn Bradwurst mit Pommes naar binnen heb gepropt, doorgespoeld met bier.

"Hé, Zornig! Jij hebt toch een blog! Laat mij daar eens op schrijven, opschrijven wat ik vind, in plaats van al die verhalen van de oude lullen uit het rioolputje of van het matras!", zegt Hester met haar zachte, zwoele stem.
Met oude lullen bedoelt Hester waarschijnlijk mij, of die Gutmenschen die dagelijks of wekelijks in een of andere krant, via een of andere blog uitleggen waarom zij gelijk hebben en dat wie het niet met hen eens is, per definitie dom is.
"Maar Hester, jij hebt niet eens de muur meegemaakt, jij bent niet eens lid van de FDJ geweest, jij hebt nog geen levenservaring! Denk je echt dat er iemand is, die geïnteresseerd is in jouw mening?"
Hester kijkt mij met grote ogen aan, mooie ogen, waar je als man in zou kunnen verdrinken. Haar mond valt open, ze stamelt iets over een domme, oude lul en holt vervolgens de steeg in, naar de achterdeur van de winkel van de groenteboer.

's Nachts vind ik een mail van Hester in mijn mailbox. Ze schrijft leuk, een beetje naïef. Ze schijnt te denken dat burger, het volk, het plebs enige invloed hebben op wat politici denken en doen. Ze heeft nog hoop, terwijl ik allang weet dat politici alleen maar aan hun eigen zetel denken en de zetels voor hun vriendjes, dat partijbelang voor landsbelang gaat, dat burgers slechts bestaan om uitgemolken te worden. Het plebs dat anders denkt, wordt bestempeld als Untermenschen.

Nu de kerncentrale in Seelenau buiten bedrijf is gesteld, is de bruinkoolcentrale in Apfelzornig weer opgestart. Er hangt een stinkende smog boven ons dorp, waarvan mijn vader zegt dat de geur hem doet denken aan de tijd voor "die Wende". Die Wende doet mij denken aan Harry Potter, toen die nog minister-president was van platland, de postzegel aan de Noordzee. Toen dachten sommige burgers nog dat politici hart voor de zaak hadden, hart voor het land, voor de bevolking. Dachten, sommige!
Nu plundert de overheid de bankrekening van burgers, om onrendabele windmolens te subsidiëren, zodat het klootjesvolk in het rioolputje van de westerse samenleving hernieuwbare energie heeft, om de giftige accu´s van hun hybride auto´s of full-e-auto´s op te laden; en om feestjes voor de vrienden van de overheid te subsidiëren.
Nu plundert de overheid de bankrekening van burgers, om salarissen van docenten te verhogen, om leerlingen en studenten minder en slechter onderwijs te geven, liefst zo min mogelijk en met een hoge eigen bijdrage; en om feestjes voor de vrienden van de overheid te subsidiëren.
Nu plundert de overheid de bankrekening van burgers, om beloningen van bestuurders te verhogen, bestuurders van woningcoöperaties, van zorginstellingen en ziekenhuizen, om minder huizen te bouwen, om huizen niet meer te onderhouden, om oude mensen over te leveren aan al dan niet beschikbare zorg door kinderen en kleinkinderen, om patiënten uit te leggen dat de beschikbare medicatie wel voorrradig is, maar helaas te duur om toe te dienen; en om feestjes voor de vrienden van de overheid te subsidiëren.
Nu plundert de overheid de bankrekening van burgers, omdat mensen in andere landen, binnen Europe en daarbuiten, ook mogen profiteren van het feit dat de inwoners van platland, de postzegel aan de Noorzee, hard werken; en om feestjes voor de vrienden van de overheid te subsidiëren.


Terwijl ik de mail van Hester lees, krijg ik het gevoel dat haar tekst wel Koran op de molen is voor alle EU-sceptici! Net als het gebrul van die Van RompEU, die wil dat het niet-begrijpende plebs meer EU door de strot geduwt moet worden, opdat dat domme volk de EU beter leert begrijpen en waarderen.
Ik en Van RompEU vinden dat u niet zo moet zEUren over de EU! De EU is goed voor ons, alleen niet voor u ...


Als je je wilt bemoeien met de situatie in Apfelzornig, als je wilt ingrijpen in de gebeurtenissen in mijn dorp, kun je altijd contact opnemen met mij,
- via TWITTER: @paulzornig
- of per MAIL: info@paulzornig.nl

En zie: www.paulzornig.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten