woensdag 15 januari 2014

Apfelzorniger Nachrichten - 2014 - 013



Toen ik op nieuwjaarsdag wakker werd, wist ik al dat 2014 een bijzonder jaar zou worden. Ik wist nog niet waarom, maar wel dat 2014 een ander jaar zal worden dan 2013 of 2015.
Vannacht moest ik weer veel te teveel afrekenen in de kroeg, slingerde ik door de steegjes van Apfelzornig op zoek naar mijn huis en liep ik Hester, de dochter van de groenteboer tegen het lijf. Hester is wel mooi, mooi, heel mooi! Maar dat zie je 's nachts natuurlijk niet, als je haar in de armen valt, achter het huis van haar vader.
"Zullen we druiven gaan eten?", vroeg Hester, "mijn vader heeft een verse vooraad in het schuurtje!"
Nu ik weer wakker ben, weet ik het!
- 1914 is 100 jaar geleden
- 1939 is 75 jaar geleden
- 1979 is 35 jaar geleden
- 1989 is 25 jaar geleden
Wij vieren dit jaar dat het 100 jaar geleden is, dat de eerste wereldoorlog begon. Dat was een leuke oorlog, vol loopgraven en met gifgas. En heel veel doden! Een oorlog zonder doden is geen echte oorlog. Nederland deed niet mee aan die oorlog, want Nederland moest geld verdienen, handelen met de Duitsers en de Engelsen. Handeldrijven dat is, zoals KPMG-partner Balkenende zou zeggen, onze VOC-mentaliteit.
Het is natuurlijk jammer dat het einde van die oorlog werd beslecht in een Fyra-wagon, die in de buurt van Versaille was blijven steken. Als die trein had kunnen rijden, dan was 25 jaar later geen tweede wereld oorlog uitgebroken!
Dat was 75 jaar geleden, toen Poolse bouwvakkers stenen gooiden naar Duitse grenswachten. Vanzelfspreken schoten de Duitsers terug, met kogels, met mortieren, met granaten, met bommen. Pure zelfverdediging, van die Duitsers die een groot EUropees rijk wilden realiseren, waarvan Hermann van RompEU hedentendage de Führer had kunnen zijn.
Er is niets mis met Duitsers! Duitsland is door de eeuwen heen al de meest vredelievende mogendheid in EUropa!
Dit jaar herdenken we ook de val van de Berlijnse muur; een dieptepunt in de Duitse geschiedenis.
Die muur, waarachter trotse Nederlanders zoals Paul Rosenmöller, Ien van den Heuvel, Jan Nagel, Jan Marijnissen, Emile Roemer, Ina Brouwer, Bram Ojink, Mient-Jan Faber en hun soortgenoten veilig konden onderduiken, die muur zorgde voor vrede in de wereld. De Sovjets richtten hun atoom raketten op de USA, en andersom. Nooit was de wereld vrediger dan ten tijde van de Berlijnse muur!
In 1979 at ik ook druiven, in Berlin Hohenschönhausen, samen met Gregor Gysi en zijn toenmalige vriendin, Ulrike. Het was altijd genieten, in Hohenschönhausen, daar heerste luxe, daar kon je eten en drinken zoveel je wilde, wat elders in de DDR niet te verkrijgen was. En toen Gregor onverwacht weg moest, om iemand uit zijn bed te ontvoeren, toen hebben Ulrike en ik nog heerlijk genoten van die druiven, gekust, gezoend, geneukt.
En daarom is 2014 zo'n bijzonder jaar!

Als je je wilt bemoeien met de situatie in Apfelzornig, als je wilt ingrijpen in de gebeurtenissen in mijn dorp, kun je altijd contact opnemen met mij,
- via TWITTER: @paulzornig
- of per MAIL: info@paulzornig.nl

En zie: www.paulzornig.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten