vrijdag 6 juni 2014

Dichter op Vlieland (4)

Jammer dat ik geen tattoo heb?!

Hij heet Theo. Is ooit uitgever geweest, te Amsterdam. Uiteraard, want alle zichzelf respecterende uitgevers hebben zich gevestigd in te dure panden binnen de grachtengordel.
Na zijn pensionering heeft Theo Amsterdam verlaten, is hij verhuisd naar Vlieland. De Vlielanders vinden hem inmiddels ook een Vlielander. Hij heeft kennelijk aan de inburgeringseisen voldaan.
Theo nestelt zich op de barkruk naast mij.
Hij is een bescheiden mens, niet vooringenomen en niet nieuwsgierig. Dus vraagt hij meteen honderd uit, wie ik ben, waar ik vandaan kom, waarom ik hier alleen ben, of ik hier wel vaker kom.
De barkeeper schenkt hem ongevraagd een glas whisky in, het merk van zijn voorkeur. Theo giet het glas in een keer achterover, bestelt een volgende glas whisky en zegt tegen mij: "ik kom hier eigenlijk nooit meer, ik drink ook niet meer."
Ik heb Theo de vorige dagen ook in dit café gezien en vanochtend liep hij de slijterij uit, met een tas vol flessen.
"Overigens," zegt hij, "bierdrinkers zijn domme mensen, vooral bierdrinkers die hier aan de bar zitten, die zijn de allerdomsten."
Ik bestel nog een biertje voor mij, en een glas whisky voor hem.
"En dat onze Koning naar Sochi ging, dat is toch ook schandalig!"
Ik zeg dat ik Arthur Japin schandalig vind, met zijn driehoeksverhouding. Net als Paul de Leeuw, de schreeuwlelijker die mij tot homohater heeft gemaakt.
Of ik nog een bier wil, vraagt hij. Ik zeg dat ik geen bier meer belief, maar Theo negeert mijn afwijzing, bestelt een grote bier voor mij en een dubbele whisky voor zichzelf.
"Ik heb mij niet voortgeplant," delibereert Theo verder. "Mensen die zich voortplanten zijn net apen. Ze begrijpen niets van het genot dat je met een partner kunt beleven, ze denken alleen aan nageslacht. Alsof er al niet voldoende bierdrinkende apen op onze aardkloot rondlopen."
Ik vertel Theo dat ik drie kinderen heb, uit twee huwelijken.
"Wat vind jij trouwens van tattoos? Ik vind dat maar niets, opzettelijk, bewust je lichaam met rare tekeningen verminken. Dat meisje bijvoorbeeld, dat hier op het terras serveert. Zij liet onlangs een bierviltje vallen en boog voorover om dat viltje op te rapen. Boven haar bilnaad zag ik die vlinder op haar blanke huid. Zo ontzettend lelijk!"
Ineens vind ik het jammer dat ik geen tattoo heb.

1 opmerking:

  1. Hahaha ik zit hier te gieren van het lachen! Ik moet toch maar die Theo mijn tattoos laten zien!

    Marie xox

    BeantwoordenVerwijderen