zaterdag 7 juni 2014

Dichter op Vlieland (5)

Het is niet altijd Pinksteren.

Ik werd vanochtend, zoals iedere ochtend hier op Vlieland, wakker getoeterd door de misthoorn van de MS Vlieland. Eén mistkreet vlak voor 7 uur, gevolgd door drie vertrekkreten om precies 7 uur.
Het eiland is sinds gistermiddag overspoeld met vrome mensen, die Pinksteren gaan vieren op Vlieland, in hun vakantiehuisjes, op het strand of in de duinen.
Wat mij betreft liever niet in de duinen, want ik heb een heel andere afspraak in die duinen, in een duinpan, waarover ik een andere keer en via een ander medium graag zal berichten.
Ik moest ineens denken aan Rob Oudkerk, die PvdA-er, die zijn vrouw bedroog en neukte met heroïne-hoertjes, die het telkens weer over Kut-Marokkanen had en die nu dus een eigen radioprogramma heeft. Op radio-1, net als Joop.nl-grootgraaier Fransisco van Jole, @2525.
Zouden van Jole, Oudkerk, zijn heroïne-hoertjes en die Kut-Marokkanen waarom wij Pinksteren vieren? Zouden al die Vlieland-gangers weten waarom zij een lang weekend mogen genieten van zon, zand en zee?
Tijdens de lunch vertelt de man aan de tafel naast mij, dat hij Vlieland heeft ontdekt dankzij dokter Deen. Dokter Deen zaaide geen papavers, maar ik herinner me Monique van de Ven vooral uit de filmversie van Turks Fruit.
Welk eiland links en rechts ligt, vraagt hij. Ten westen en ten oosten, bedoelt hij.
Aardrijkskunde was kennelijk niet zijn favoriete vak, op de basisschool. En ik schat in dat deze mij ook niet kan uitleggen wat er morgen over ons heen gestort zal worden.
Geen regen, dat klopt. En gelukkig is het niet altijd Pinksteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten