woensdag 10 september 2014

Frisse lucht

Frisse lucht.

Op weg vanuit het subtropisch Apfelzornig naar het koel koel koel sissende Vlieland, werd ik vervoerd door de NS. Ik heb nog altijd, zoveel jaren na WO-II, een nare nasmaak bij de naam van deze vervoerder.
In Nederland hebben we NS en NPO. NPO om propaganda te verkopen aan het plebs, NS om plebs te vervoeren van waar je niet wilt zijn, naar waar je nooit wilt komen.
Ik was ingestapt in de trein naar Leeuwarden; dacht ik. Maar in Zwolle bleek dat het treinstel waarin ik een zitplek had gevonden, zou worden afgekoppeld. Dus mocht ik weer uitstappen, overstappen, met mijn veel te zware koffer, vol zwart geld, drugs, drank, rock&roll en overige verboden middelen.
In het treinstel dat wel zou doorrijden naar Leeuwarden vond ik ternauwernood nog een zitplaats, naast een dame, een dame in een roze jurk, een jurk die te strak gespannen was om haar vadsige lijf.
"Het is wel vol hier, in de trein van elf uur," gilde de dame in mijn oor.
Een walm van luchtverfrissers daalde over mij neer, ik snakte naar adem.
Deze dame gebruikte kennelijk wc-eend om haar mond te spoelen en airwick luchtverfrisser in plaats van deodorant.
Nu, twee dagen later, functioneert mijn reukvermogen eindelijk weer en ruik ik frisse zeelucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen