dinsdag 10 februari 2015

Expeditie Vlieland - 2015 - 1

Vlieland, 10 februari 2015
Lieve @NSonline,

Gisteren bracht de bus van Syntus mij keurig op tijd naar het NS station, zodat ik met gemak de trein van 10u00 zou halen. Een beetje jammer dat de trein van 10u00 pas om 10u06 op het station binnenreed en dus pas om 10u08 vertrok.
Dankzij die vertraging miste ik mijn aansluiting op de intercity naar Zwolle. Het scheelde niet veel trouwens. De deuren van het gele gevaarte sloten pas toen ik op 10 meter van het treinstel was.
Gelukkig (?) vertrok een kwartier later een stoptrein naar Zwolle, die uiteraard op geen enkele trein richting Leeuwarden aansluiting had. Hebt u trouwens wel eens een poging gewaagd over te stappen op NS-station Zwolle? Tachtig treden omhoog, tachtig treden omlaag; voorwaar geen pretje, voor een bejaarde man met een zware reistas.
De lift was helaas tijdelijk buiten bedrijf; excuses voor het ongemak.
De trein naar Leeuwarden rolde binnen op spoor 6 en de stem van de omroeper galmde over het perron dat alleen het voorste treinstel zou doorrijden als intercity naar Leeuwarden.
"Pardon," corrigeerde de onverlaat zich, toen iedereen eindelijk een zitplaats had gevonden. "Alleen het achterste treinstel rijdt door naar Leeuwarden en zal op alle tussenliggende stations stoppen."
Langzamerhand ietwat zenuwachtig controleerde ik via de NS-app hoelaat ik in Leeuwarden zou arriveren, alwaar ik de aansluiting naar Harlingen-Haven niet mocht missen.
De bomvolle dubbeldekker gleed het station van Meppel binnen en bleef staan.
Na een minuut of vijf riep de machinist om dat de trein een defect aan een compressor had. Maar we, de reizigers, hoefde niet in paniek te geraken, het probleem zou spoedig verholpen zijn.
Spoedig? Niet zo heel spoedig, misschien straks, over een tijdje?
Niet dus: "Dames en heren. Helaas kan het euvel aan de compressor niet verholpen wordende dus valt deze trein uit. Op spoor 1 staat de eerstvolgende trein naar Leeuwarden voor u klaar."
Terwijl alle passagiers (twintig treden naar beneden, twintig treden omhoog) zich naar spoor 1 begaven, riep de stationsomroeper om dat de sneltrein van Zwolle naar Leeuwarden voor deze gelegenheid zou stoppen in Meppel. Die sneltrein zou eerder vertrekken dan de trein op spoor 1.
De volgende volksverhuizing diende zich aan, de horde inmiddels redelijk ontstemde passagiers haastten zich naar spoor 2. Ik was net op tijd op spoor 2 om te zien hoe de sneltrein uit Zwolle vaart verminderde en vervolgens zonder te stoppen doorreed.
U raadt t al, spoorslags holden alle blije reizigers wederom naar spoor 1.
In gesprek met de conducteur sprak ik de hoop uit dat ik in Leeuwarden de Arriva-trein naar Harlingen-Haven moest halen, voor de boot van 14u25 naar Vlieland. die boot wilde ik niet missen!
"Ach mijnheer," zei de conducteur met eindeloze klant vriendelijkheid, "er gaat vast nog wel een boot naar Vlieland."
Nee conducteur, de winterdienstregeling is van kracht! In de avond vaart nog wel een sneldienst, tegen bijbetaling zou ik daar misschien nog op kunnen overvaren.
En bovendien vertrek ik niet om 9u40 uit huis om de boot van 14u25 te missen!
De stoptrein uit Meppel arriveerde slechts 3 minuten te laat in Leeuwarden, zodat ik nog 4 minuten had om over te stappen op de trein naar Harlingen-Haven.
Daarna ging alles weer goed! Vooral dankzij het feit dat de NS niets te maken had met de laatste etappes van mijn reis.
De Arriva-trein arriveerde precies op tijd in Harlingen-Haven, waar ik dus nog 14 minuten had om naar de terminal van Rederij Doeksen te hollen, in te checken, mijn bagage af te leveren, de boot op te klimmen om vervolgens, eenmaal aan boord in katzwijm neer te storten.
Volgens de artsen is mijn toestand inmiddels stabiel en verkeer ik buiten levensgevaar.

In afwachting van uw reactie, groet ik,
Professor Zornig.

4 opmerkingen:

  1. Jeetje..lang leve de NS. Ik ben helemaal buiten adem van jouw verhaal! Gelukkig heb je t gehaald!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lig nog wel op de intensive care ... maar dat is vooral omdat de verpleegsters daar veel leuker zijn.

      Verwijderen